Met een Strategische Challenge van 2 keer een
dag stel je je vizier weer helemaal scherp. Je wordt
uitgedaagd om opnieuw kritisch naar je business en
je aannames te kijken en gaat stap voor stap opnieuw
de puzzel van jouw business leggen.
Welke kansen, die nu blijven liggen,
wil jij in 2025 dan pakken?
- We hebben best wel doelen maar die stellen we bij als het tegenzit.
- Mijn doelen zitten vooral in mijn hoofd.
- Als er een keer een rustig moment is dan gaan we hieraan werken.
- We hebben ideeën zat maar geen tijd om ze uit te werken.
- We beginnen vaak wel, maar afmaken is een tweede...
- We denken intern nogal verschillend over wat er nu prioriteit heeft.
- Ik denk niet dat ze helemaal begrijpen waar ik heen wil.
- De waan van de dag wint het van onze plannen.
- We zijn te veel met onszelf bezig en te weinig met de markt.
- Ik wil best graag iets doen maar we hebben dat al eens geprobeerd.
- Waar zou je moeten beginnen?
Door met name op de korte termijn te focussen, blijf je ronddraaien in hetzelfde cirkeltje en raak je het zicht op grotere mogelijkheden kwijt. Daardoor laat je groeikansen liggen en blijf je 'druk met druk zijn'. Op korte termijn kan dat soms comfortabel zijn maar het is kostbaar.
Wanneer je wel regelmatig tijd vrijmaakt om na te denken over hoe je wilt groeien ga je steeds doelgerichter om met je middelen. Denk bijvoorbeeld aan je tijd, aan je mensen met al hun talenten, aan de investeringen die je doet en aan de kansen die je gaat zien.
Deze Challenge biedt je een unieke kans om met een frisse blik objectief naar je eigen bedrijf te kijken en ambities uit te spreken om het vervolgens in stappen naar het niveau te tillen waar het hoort te zijn.
Passie en Proces gaan hierbij hand in hand! Met twee intensieve dagen op jullie eigen locatie blazen we je strategie nieuw leven in en werken we aan het leiderschap voor blijvende impact . We maken heldere afspraken over de strategische methodiek en acties die jullie gaan inzetten.
Je krijgt persoonlijke feedback van een ervaren expert en je ontwikkelt vaardigheden die essentieel zijn voor jouw succes.
We beginnen bij het begin en gaan met jou en je team terug naar de basis en bouwen, middels een strategische analyse, stap voor stap je businesscase op:
Waar sta je nu en waar wil je naartoe? En waarom wil je dat? Welke groeimogelijkheden heb je? Wat maakt jullie echt uniek? Welke dingen staan er tussen jou en je ambitie, zowel intern als extern?
Op basis van de uitkomsten van deze werksessie werken we je concrete doelen uit en je strategische speerpunten.
Wanneer we het eens zijn over je doelen en over je strategische speerpunten maken we de vertaal-slag naar tactische doelen. Die koppelen we slim aan je afdelingen.
Alle afdelingen of bedrijfsfuncties dragen bij aan de realisatie van je strategische doelen. Het is daarom van het grootste belang dat de leiders van die afdelingen volledig aan boord zijn en ook samenwerken.
Het strategisch bedrijfsplan wordt gedragen door de onderliggende afdelingsplannen. Die zien we terug in je strategische agenda.
Papier is geduldig en daarom helpen we jou en je team op weg om je medewerkers mee te krijgen zodat ook zij graag de schouders onder je nieuwe plannen zetten.
Als leiding van het bedrijf heb je veel invloed op de betrokkenheid en het enthousiasme van je medewerkers. Je leert hoe je bewust invloed uitoefent en hoe je actieve betrokkenheid stimuleert.
Positief leiderschap lijkt soms een soft skill maar als mooie plannen stuklopen is het meestal omdat deze skills erg onderschat worden.
Dit gaan we doen!
Bepalen waar je nu staat
Missie, Visie en Ambities
Strategic gap
Omgevingsanalyse: kansen en bedreigingen
Interne analyse: sterktes en zwaktes
Confrontatie SWOT
Rangschikking en weging van strategische opties
Vaststellen strategische speerpunten
Doelstelling bedrijf en afdelingen
Strategische agenda
Huiswerkopdrachten
Dit gaan we doen!
Review strategie en huiswerkopdrachten
Theorie leiderschap & management
Mindset en persoonlijke effectiviteit
Invloed op je omgeving uitoefenen
Verantwoording en verantwoordelijkheid
Individuele strategische actieplannen & ROI
Als je aan je Strategie gaat werken dan kun je niet zonder de directe betrokkenheid en het draagvlak van de leidinggevenden binnen je bedrijf.
Zij zijn immers de schouders onder de uitvoering van de strategische agenda en zij zijn degenen die de medewerkers enthousiasmeren.
Daarom wordt er veel aandacht besteed aan begrip en consensus binnen de leden van het Management Team.
In de eerste dag waren we meer opgeschoten dan in het hele voorgaande jaar! Wij hadden al eerder eens wat sessies gedaan om onze strategie neer te zetten, ook met hulp van buitenaf. Maar eigenlijk wisten we daarna niet waar we precies moesten beginnen en het gevolg was dat ons plan een bleef wat het was: een plan.
Onze coach Bert Moerman heeft ons in een paar werksessies geholpen om door te dringen tot de strategische kernpunten. In korte tijd waren we meer opgeschoten dan in het hele voorgaande jaar. Met name de concrete doorvertaling van die strategie naar de stappen die we moesten nemen in elke afdeling schiep helderheid en zette de neuzen ook in dezelfde richting. Alle MT-leden zijn actief betrokken bij de strategie en ieder heeft een persoonlijk werkplan dat maandelijks wordt opgevolgd. Daardoor kun je meters maken.
In de sessies met Bert word je als ondernemer op het spoor gezet om ook buiten je eigen bubbel te kijken; wat gebeurt er in je bedrijfstak en wat betekent dat? We hebben dit jaar daardoor zelfs een strategische overname gedaan die we anders waarschijnlijk niet hadden gedaan maar waardoor we nu wel onze positie verstevigd hebben en verder kunnen doorgroeien.
Peter de Bakker
TP-Industrial Yarns